sunnuntai 27. marraskuuta 2011

Digitaalinen itsemurha sosiaalisessa yhteisössä Suicide Machine ja Seppukoo

Yleistyvätkö digitaaliset itsemurhat? Helsingin Sanomien artikkelissa käsitellään vastareaktiota Facebookin uusimpia muutoksia vastaan.

"Digitaalisessa itsemurhassa kukaan ei oikeasti kuole: käyttäjä vain pyyhkiytyy pois Facebookista. Kyse ei kuitenkaan ole hiljaisesta katoamisesta, vaan Facebookin jättämisestä tehdään spektaakkeli, jota ystävät voivat todistaa. Suicide Machine vaihtaa käyttäjän kuvan hirttosilmukkaan ja tyhjentää kontaktit ystävä kerrallaan. Seppukoo taas toimii virusten logiikalla: pisteitä jaetaan sen mukaan, kuinka moni käyttäjän ystävistä päättää seurata samaa tietä ja lopettaa Facebookin käytön Seppukoon avulla."

suicidemachine.org/  www.seppukoo.com/ 

"Tammikuun loppupuolella Facebook julkisti mainostajille suunnatun työkalun, jonka avulla tavalliset käyttäjät valjastetaan entistä tiukemmin osaksi sivuston mainoskoneistoa. Kun käyttäjä klikkaa jonkin tuotteen kohdalla tykkää-painiketta, hänen kuvansa saattaa nykyisin ilmestyä tuotesuosituksella varustettuna niin sanottuun Sponsored Stories -ikkunaan. Ainakaan toistaiseksi tätä ominaisuutta ei saa pois käytöstä. "

Linkki Helsingin Sanomien artikkeliin:
Facebook hyötyy käyttäjistään yhä enemmän

2 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoisia linkkejä!

    VastaaPoista
  2. Tosiaankin hyvin mielenkiintoista!
    En ollut näistä sivustoista koskaan ennen kuullutkaan, mutta hyvä pitää mielessä - eihän sitä koskaan tiedä, jos sattuu itse tarvitsemaan : )

    VastaaPoista